BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

28 Januari, 2008

Anda Boleh Membantu


21 Januari, 2008

ATUK MERDEKA

Cucuku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku..
Aku ingin menjadi kayu.

Jika kau menjadi kayu
Jadilah kayu golf
Disebut kayu tetapi besi
Diulit Dato’, tauke dan menteri
Jangan kau menjadi tunggul!

Cucuku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku..
Aku ingin menjadi pagar.

Jika kau menjadi pagar
Jadilah pagar karan
Dipicit suis power berjalan
Dirempuh diusik boleh pengsan
Jangan kau jadi pagar makan padi!

Cucuku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku..
Aku ingin menjadi mangkuk.

Jika kau menjadi mangkuk
Jadilah mangkuk purba zaman batu
Buruan ahli arkeologi setiap waktu
Membawa bukti tamadun dan ilmu
Jangan kau menjadi mangkuk hayun!

Cucuku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku..
Aku ingin menjadi bintang.

Jika kau menjadi bintang
Jadilah bintang di langit
Tiada boleh ditukar wang ringgit
Tidak boleh dijolok dikait
Jangan jadi bintang tiga!

Cucuku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku..
Aku ingin menjadi seluar dalam.

Jika kau menjadi seluar dalam
Jadilah seluar dalam superman
Sarung di luar nampak gentleman
Tiada manusia memberi komen
Jangan kau menjadi seluar dalam model playboy!

Cucuku..
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku..
Aku ingin MERDEKA.

Jika kau ingin MERDEKA
Lupakan tentang perarakan di Dataran Merdeka
Simpanlah budget kereta berhias dan pentas lintas hormat
Untuk membeli kayu
Untuk membeli pagar
Untuk membeli mangkuk
Untuk membeli bintang
Untuk membeli seluar dalam
Dan.. Untuk membeli MERDEKA!

UJANG
Kuala Lumpur 1992
Wallahu a’la wa a’lam.

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010

























klik gambar di atas

16 Januari, 2008

Belajar daripada Alam Sekitar

Bilakah agaknya waktu paling sesuai mendidik anak mengenai alam semula jadi? Darjah Satu? Tadika? Jawapannya - jauh lebih awal dari itu. Pendidikan alam semula jadi berasaskan pengalaman diri memainkan peranan utama dalam pembentukan sikap, nilai dan bakal mencorak kelakuan seumur hidup terhadap alam sekitar.

Ketua Jabatan Pendidikan Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), I.S. Shanmugaraj berkata, memandangkan kanak-kanak belajar mengenai alam semula jadi melalui interaksi, maka pendidik dan penjaga perlu menitikberatkan kekerapan serta mutu interaksi kanak-kanak dengan alam semula jadi di awal usianya lagi.

“Ramai kanak-kanak kurang berpeluang mendapat pengalaman sedemikian. Malah, terlalu ramai si kecil tinggal dalam suasana tersisih dari alam semula jadi,” katanya.
Aktiviti lapang mereka biasanya menonton televisyen di rumah, tidak berjalan sebaliknya berkereta atau motosikal ke sana sini dan bila di taska, mereka lebih kerap berada dalam bilik darjah berbanding dengan di luar.

“Akibatnya ramai kanak-kanak berisiko terbantut pertumbuhan sikap serta perasaan positif terhadap alam sekitar atau gagal mencapai kefahaman yang dianggap sihat mengenai alam semula jadi. Tumpuan awal semasa zaman kanak-kanak pada pendidikan alam sekitar sedikit sebanyak menjadi penawar kepada masalah tersebut.”

Langkah pertama, mulakan dengan yang mudah. Si kecil lebih mudah menerima belajar sesuatu yang telah dikenalinya atau kebiasaannya. Contohnya, pokok yang tumbuh di belakang rumah atau taman permainan berdekatan didahulukan sebelum menjelajah lebih jauh.

Bersama Meninjau Alam Sekitar

1. Tanamlah bunga, pokok, rumput, buah atau sayur untuk mendidik anak mengenai pembesaran tumbuhan. Bercucuk-tanam juga memberi pengajaran mengenai cuaca serta peranan tanah, air dan cahaya dalam kehidupan.

2. ‘Pemburu’ serangga. Berbekal balang atau botol jem, galakan si kecil mencari kumbang. Intailah di celahan pokok, bunga dan di bawah tunggul (jangan lupa, kembalikan semula segala yang dibalikkannya). Sentuhlah sang kumbang dengan lembut dan lepaskan semula setelah menyentuhnya.

3. Memerhati alam sekitar dan permainan kordinasi mata-ke-otak. Sebelum ke taman bunga, buatlah ‘teropong’ bersama anak anda menggunakan kadbod gulungan tisu dan hiaskan. Bawa Si Manja keluar meninjau sekitaran mencari objek semula jadi.

4. Dapatkan perspektif baru. Suruh anak berbaring di bawah pohon rendang. Arahkan mereka melihat dahannya. Nampakkah mereka ranting yang tertinggi? Corak apa yang kelihatan? Apa lagi yang ada? Si kecil boleh berolok-olok menjadi akar pokok. Apa rasanya?

5. Gunakan imaginasi. Pilih kawasan tanah berlitup dedaun, rumput dan sebagainya, persilakan si kecil duduk. Beri dia enam batang penyedut minuman atau lidi pengumpil gigi. Berolok-oloklah bersama menjadi semut. Tugas utama anak anda ialah menjadi ‘pemandu pelancong’ kepada semut dengan memilih enam perkara menarik mengenai kawasan laluan berjarak semeter.

6. Buru warna alam. Dapatkan 10 contoh warna berasaskan alam semula jadi dari kedai cat. Berbekal contoh tersebut bawa anak ke taman dan suruh Si Kecil mencari warna tersebut di sekitarnya satu persatu.

7. Tinjauan malam. Tuju sebuah kawasan semula jadi yang selamat di waktu malam. Salut lampu picit dengan plastik berwarna merah supaya ia tidak mengejutkan haiwan yang berkeliaran. Cubalah idea yang terdahulu dari ini untuk mengenal haiwan dan tumbuhan malam.

8. Nikmat hari hujan. Pakai baju hujan (elakkan payung) dan pergi berhujan dengan anak anda. Tinjau lecak, pantau kicau burung dan bunyi katak bersahut. Berapa jenis titisan hujan yang ada agaknya? Nampak daun berhujung tirus menitis air? Selidiki ke mana haiwan lari semasa hujan.

Merangsang Selera Belajar

Si kecil belajar melalui penerokaan sekitaran mulai saat kelahiran mereka, tanpa tandingan, ternyata alam sekitar adalah teman pembelajaran terbaik mereka. Melalui penglihatan, otak segar mereka cepat memproses, mengenal dan memahami persekitaran.
Koordinasi mata-ke-otak ialah kebolehan otak memproses maklumat yang dikumpulkan melalui penglihatan. Oleh itu, pemakanan yang baik di peringkat awal memainkan peranan penting dalam perkembangan koordinasi mata-ke-otak yang lebih baik.

Untuk menjana kebolehan serta minat yang berkembang, kanak-kanak memerlukan banyak asid lemak yang diperolehi melalui susu dan beberapa jenis makanan. Zat makanan seperti asid dokosaheksanoik (DHA), asid arakidonik (AA), Kolina dan Taurina penting bagi membantu perkembangan otak dan penglihatan.

Kombinasi sokongan in bersama adunan unik minyak sayuran yang membantu penyerapan kalsium dan lemak boleh diperoleh melalui susu bersistem Eye-Q Nutrition.

Petikan daripada: ibnuabas.blogspot.com

12 Januari, 2008

Some jokes to brighten your day!

Teacher: History is a very interesting subject. It tells you about what had happened in the past.
Student: Please teacher, I don't think I want to study history.
Teacher: Why?
Student: There is no future in it.
............ ......... ......... ......... ......... ......... ......... ...

Father: Why did you fail your mathematics test?
Son: On Monday, teacher said 3+5=8
Father: So?
Son: On Tuesday, she said 4+4=8 And on Wednesday, she said 6+2=8. If she can't make up her mind, how do I know the right answer?
............ ......... ......... ......... ......... ......... ........

Teacher: Ted, if your father has RM10 and you ask him for RM6, how much would your father still have?
Ted: RM10.
Teacher: You don't know maths.
Ted: You don't know my father!

05 Januari, 2008

RM 20 Sejam


Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah…..
Anak: Ayah…ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?
Ayah: Hmmm….nak tanya apa?
Anak: Ayah…berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sibuk-sibuk nak tanya?Si ayah mula menengking.
Anak: Amin saja nak tahu ayah… Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?Si anak mula merayu pada ayahnya.
Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu? Jerkah ayahnya lagi.
Anak: Oh..20 ringgit.. Amin menundukkan mukanya.
Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah? Si ayah mula menjadi berang dan berkata, “Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit? Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih…!!”Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit. Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini.
Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya. Didapati anaknya masih belum tidur. “Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni” Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah. Si anak itu segera bangun dan tersenyum girang.“Terima kasih banyaklah ayah!”
Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping nota 10ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal. Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang. “Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??”
Amin tunduk… tak berani dia merenung ayahnya.Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan…..”Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit…”
“Tak cukup duit nak beli apa??”Jerkah ayahnya lagi.
“Ayah…. sekarang Amin dah ada 20 ringgit..Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah..”Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya…

Moral:Kongsilah cerita ni ngan sesapa aje yg anda suka tapi..yang penting sekali, kongsilah masa sebanyak 20 ringgit itu bersama2 dgn insan yang anda sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan kepada sesiapa yangbekerja keras sepanjang hidupnya..yang bakal kerja sok lusa… atau sesiapa saja yang selalu sibuk…Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa dinikmati bersama2 dengan mereka2 yang begitu rapat dengan kita..yang sentiasa berada di hati kita..
Bayangkan…bila dah kerja nanti…kalau kita mati..pihak syarikat akan senang2 cari orang lain..gantikan kita.Tapi..keluarga, rakan2 yang kita tinggalkan kat dunia ni pasti akan berasa suatu kehilangan sepanjang hidup mereka…Fikirlah…selama ni…apa yang kita dah buat untuk keluarga kita?.. untuk insan yang kita sayang??